tisdag 19 december 2017

Fluga på väggen (Geting)

Under tre spännande dagar fick jag vara en fluga på väggen i skolan. Eller målet var att vara en fluga på väggen men eftersom jag är mycket större och klumpigare än en fluga så kanske jag hade lite större påverkan på klassen som jag skulle observera än vad en fluga skulle haft. En geting kanske stämmer bättre.
                      Under tre dagar följde jag tre olika klasser, dessa klasser hade olika lärare som hade egna sätt att ta sig an sitt uppdrag, alla dessa lärare hade tydliga gränser, bra rutiner och ett demokratiskt arbetssätt som gav eleverna mycket bra erfarenhet för resten av livet. Det var uppenbart att lärarna strävade mot att eleverna skulle koppla kunskapen de fick i skolan med vardagliga sysslor som är en grundsten i pragmatismen som John Dewey är frontfigur för, man kan läsa om i perspektiv på lärande som är skriven av D.C Phillips och Jonas F. Soltis. Framför allt så står det mycket bra på sid 89:
 ”Således ligger enligt Dewey nyckeln till verkligt lärande i ändamålsenlig aktivitet i sociala sammanhang.”
Detta citat passar mycket bra in på vad jag såg i klasserna jag var i, eleverna uppmuntrades att diskutera med varandra, rätta varandras uppgifter och diskutera sig fram till rätt svar om uppgifterna inte överensstämde. Eleverna lärde sig i ett socialt samspel.
                      Det behavioristiska perspektivets begrepp om betingning följde mig under dessa dagar, Jag såg tydliga former av det, se exempel i lärande, skola, bildning, en grundbok för lärare utg: 2014 på sida 256 och framåt. När eleverna gjorde något som inte var bra som exempelvis svor i klassrummet resulterade det i en omedelbar tillsägelse vilket gör att om detta sker frekvent till att eleven betingar beteendet med en negativ sanktion och förhoppningsvis slutar.
Det var en mycket trevlig upplevelse att få se professionella lärare utöva sitt arbete.

2 kommentarer:

  1. Att få se lärare utöva sitt yrke är väldigt lärorikt. Det finns så många olika sätt att nå fram till eleverna och vi har mycket att lära oss ännu. Kul att du så tydligt kunde se att det som lärdes ut kunde kopplas med det vardagliga i elevernas liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart finns det mycket som vi har att lära. Tack för ditt inlägg.

      Radera