Det är morgon och klockan ringer in alla barn.
Ute i korridoren hör jag att det är stoj och stim.
Jag sitter inne i det nedsläckta klassrummet hos förskoleklassen där sittkuddar
ligger i en cirkel på golvet, lugn musik spelas och det en väldigt härlig klassrumsmiljö
med mycket arbeten på väggarna. En adventskalender hänger som en vimpel i taket och
i fönstren står 24 plastlådor med kastanjer som är tiokompisar.
i fönstren står 24 plastlådor med kastanjer som är tiokompisar.
Små saker i hela klassrummet fångar min uppmärksamhet och jag tar kort för att använda
många av idéerna i framtiden. Redan efter mina tio första minuter i klassrummet
känner jag att här finns mycket positivt att ta med sig.
känner jag att här finns mycket positivt att ta med sig.
Läraren står i dörren och välkomnar alla barn.
Tittar dom i ögonen, tar i hand och säger -”Godmorgon”.
De få elever som inte går sakta och tyst in får göra ett nytt försök och går sedan lugnt
och stilla in. Läraren får en lapp av en elev och under tiden hen lämnar det på sitt skrivbord
väntar de elever som fått av sig jackan lite senare än sina kompisar kvar på tröskeln.
Ingen försöker smita in utan ett godmorgon.
och stilla in. Läraren får en lapp av en elev och under tiden hen lämnar det på sitt skrivbord
väntar de elever som fått av sig jackan lite senare än sina kompisar kvar på tröskeln.
Ingen försöker smita in utan ett godmorgon.
När alla satt sig säger läraren -“Godmorgon. Vad roligt att se er igen.”
Och får tillbaka i kör: -“Godmoooorgon! Detsamma!”
-“Tack” säger läraren och tittar runt i cirkeln på var och ett av barnen och ler.
Jag tänker på hur viktigt det är att se sina elever. Hur viktig roll en lärare kan ha i ett barns liv.
Efter att ha läst Morgan Allings bok förstår man att skolan kan vara det fyrkantigaste
och mest trygga många barn har om det är en orolig hemmiljö. Genom att varje dag hälsa
alla barn i hand och se dem i ögonen ökar man nog chansen att fånga upp elever som
behöver det. Det är säkert ingen ovanlig start på skoldagen men viktig helt klart om
Du frågar mig! Det blir också tydligt för eleverna när de går över tröskeln att skoldagen
startar snarare än att man springer in och leken fortsätter.
och mest trygga många barn har om det är en orolig hemmiljö. Genom att varje dag hälsa
alla barn i hand och se dem i ögonen ökar man nog chansen att fånga upp elever som
behöver det. Det är säkert ingen ovanlig start på skoldagen men viktig helt klart om
Du frågar mig! Det blir också tydligt för eleverna när de går över tröskeln att skoldagen
startar snarare än att man springer in och leken fortsätter.
De äldre eleverna på skolan har också tydliga ramar när lektionerna startar. Läraren släpper
in eleverna i klassrummet och de ställer sig bakom bänken tills läraren hälsat och då sätter
in eleverna i klassrummet och de ställer sig bakom bänken tills läraren hälsat och då sätter
eleverna sig och lektionen börjar. En struktur jag tror är tydlig och nyttig även när det gäller
äldre elever. I Synligt lärande beskriv just hur faktorerna ledarskap i klassrummet och
studiero är viktiga faktorer för goda resultat.
äldre elever. I Synligt lärande beskriv just hur faktorerna ledarskap i klassrummet och
studiero är viktiga faktorer för goda resultat.
Jag blir imponerad och inspirerad av lärarens metoder hen använder för att det ska
bli tyst i klassrummet. Till exempel säger hen med låg röst: -”alla som hör mig nu
klappar en gång”. Varpå de elever som hör klappar en gång.
Under mina tre dagar behövde hen aldrig klappa mer än två gånger innan alla elever var tysta.
bli tyst i klassrummet. Till exempel säger hen med låg röst: -”alla som hör mig nu
klappar en gång”. Varpå de elever som hör klappar en gång.
Under mina tre dagar behövde hen aldrig klappa mer än två gånger innan alla elever var tysta.
Det var fantastiskt roligt och intressant att få vara ute i verkligheten några dagar igen
och jag har packat med lite bra erfarenheter i min ryggsäck till framtiden.
och jag har packat med lite bra erfarenheter i min ryggsäck till framtiden.
Har ni fått med er några saker i ryggsäcken under er auskultation?
Både bra och dåliga kanske?
Både bra och dåliga kanske?
//Hannah Darius studiegrupp 7D
Vilken fin text Hanna. Jag håller med dig om att det kan vara de mest enkla rutinerna som kan påverka elevers känsla av trygghet i klassrummet.Jag tänker att om man skapar en fungerande struktur och bygger ramar, gärna lite fyrkantiga så finns det däri större utrymme att vara flexibel. Att tänka utanför boxen i boxen helt enkelt! Visst har det varit häftigt och nästan lite lyxigt att bara få iaktta under tre dagar. Jag har mest med mig positiva reflektioner från min auskultation men något som jag tänkte på var att en av lärarna ibland var lite väl snabb på att "hjälpa" eleverna till rätt svar istället för att ge dem en ledtråd eller få dem att tänka på ett annat sätt för att komma fram till svaret och förstå (det var i matten jag observerade detta). Trevlig helg!
SvaraRaderaTack Mikaela!
RaderaJag tror absolut på ramar. Det behöver både barn och vuxna. Jag har också som du såg i inlägget störts del positiva saker med mig. Dock var en av de andra vuxna i rummet ett sämre exempel vid ett tillfälle då hon jämförde två barns prestationer. Det stoppade jag inte i min ryggsäck... Trevlig helg till dig med!
Hej Hannah!
SvaraRaderaDu fick med dig några viktiga erfarenheter att stoppa i din rygga. Ledarskapet är a och o i klassrummet. När man hjälper eleverna att förstå att rasten är slut och nu börjar lektion är mycket vunnet. Det krävs tålamod och tydlighet för att nå dit. Att fånga elevernas uppmärksamhet med metoder utan att höja rösten, låta irriterad eller bli tjatig får man själv behålla sin energi.
Hej Catarina! Ja visst är det så att det är viktigt för eleverna att förstå när rasten är slut. En skola jag jobbat på hade jätteproblem med detta. Många elever varje rast struntade helt i att det ringde in och kom ofta in tjugo minuter senare än sina kamrater. Det påverkar ju de andra eleverna med om några stövlar in lite senare och väsnas och ska förmanas. Dom jobbade stenhårt med detta och jag kan inte säga vad skillnaden var. Men intressatn är det.
RaderaHej Hannah!
SvaraRaderaSpännande och inspirerande text...Roligt att få läsa om dina nya erfarenheter som du säkert kommer att ha nytta utav när du blir färdig lärare!
Att få komma dit att slippa höja rösten och ändå få nå fram till eleven är målet som de flesta har tror jag.
Hej Lisa!
RaderaJa det är nog ett bra motto.
Specialläraren på skolan jag arbetat säger så bra: "vi är ju inte här för att vara trötta tjatiga föräldrar" -en mening jag gillar.
Vilken härlig berättelse om din auskultation, låter som att du haft en fin upplevelse =)
SvaraRaderaJag tycker som du, att det är kanonbra att få vara ute i klassrummen och plocka till sig de tips och tricks som lärare har för att skapa kommunikation med barnen på ett bra, lugnt och respektfullt sätt. Själv plockade jag med mig liknande saker som läraren gjorde för att det skulle bli tyst; klappa i händerna tre gånger och barnen svarade på samma vis. Eller räknade ner från 10 för att ge barnen en chans att plocka iordning och sätta sig tyst på sin plats. Så inspirerande och givande med dessa konkreta tips!
Hej!
RaderaKan inte låta bli att tänka på hur proppfull ryggsäcken kommer vara efter fyra års studier! =)
Vilka bra tips, för hur man kan starta upp dagen och lektionen på ett bra sätt! Tack för en bra text =) På min auskultation upplevde jag inte att läraren hade en tydlig struktur för detta och eleverna kom inspringande lite hipp som happ på morgonen. Vilket i mina ögon gjorde starten lite rörig. Jag tror och tycker att ett "god morgon" på morgonen till eleverna och att de alla har blivit sedda är väldigt viktigt för att skapa ett lugn och en trygghet i klassrummet.
SvaraRaderaUnder auskultationen tar jag så klart med mig bra saker också. Exempel på gympan där det var dans (vals), så tog sig läraren tid att dansa med alla eleverna, vilket syntes att alla gillade(även om det knorrades lite från vissa). Ett bra sätt tyckte jag som visade att hon såg alla.
Hej Linnea!
RaderaVilken härlig lärare som bjöd på sig själv på dansen! =)
Jag tänker att det handlar lite både om att starta lugnt och även visa att man ser varje elev men även att det är att visa respekt mot sina elever att hälsa i hand varje morgon och säga godmorgon!
Hej Hannah! :)
SvaraRaderaVilken härlig askultation du verkar ha haft! Låter som att den här läraren är trygg i sig själv och gör sitt bästa för att ge eleverna en sån bra start som möjligt i skollivet. Jag tänker på det som finns att läsa i Notthinghams bok om att de flesta barn är intresserade, frågande och nyfikna i förskoleklass men att det tyvärr klingas av... hur tänker du att man som blivande lärare kan försöka att behålla de kvalitéerna hos sina elever? Blir man som lärare stoppad av sig själv eller känner man sig fastbunden till kursplanernas upplägg? :)
Mvh Anngelica
Hej Anngelica!
RaderaJag tror på att behålla elevernas nyfikenhet genom att som lärare också visa nyfikenhet. Att väcka intresset för vad som ska hända under lektionen redan när eleverna går över tröskeln (som vi fått exempel på i föreläsningar). Det finns så mycket mer att ta till idag och många vägar för lärare att hämta inspiration mot tidigare och tycker man att jobbet är roligt och inspirerande tror jag inte det är mycket som kan stoppa. =)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera