torsdag 21 december 2017

Reflektioner från en blivande lärare

Min auskultation genomfördes i två 4-6 klasser med 20 barn. I klasserna var det 12 flickor och 8 pojkar/klass. Jag var på en liten friskola med cirka 81 elever.

När jag först kom in i klassrummet satt lärarlaget och gick igenom dagens lektioner, de frågade om vilka olika delar jag ville följa under de följande dagarna.
Vi välkomnade eleverna när de anlände tyst in i klassrummet. Jag började med att presentera mig. Jag förklarade att jag enbart kommer att sitta längst bak i klassrummet och observera. De undrade om det var ok att fråga mig om hjälp.
Det första jag la märke till var ordningen i klassen, alla elever satt tysta och lyssnade och ingen försökte avbryta någon annan.
Under mina 3 dagar på skolan fick jag se hur de olika lärarna lärde ut på olika sätt och använder olika material.  Lärarna jag följde ansvarade för ämnena Svenska, Engelska, Matte och NO/SO.

Huvuddelen av skolans personal var kvinnor och de hade verkligen tagit till sig av den teknik som fanns. De blandade traditionell undervisning med Youtube och Cahoot.  Under lektionerna fick klassen först läsa om ämnena i sina läroböcker för att sedan göra ett Quiz på sina datorer och Ipad.
 
 Denna variant på undervisning visade sig vara väldigt effektiv, eftersom ljudnivån i klassrummet knappt övergick normal samtalston. Om någon elev inte hängde med så hjälptes eleverna åt att förklara för de yngre, vilket gjorde att jag och lärarna kunde gå runt och stötta upp.

Under dessa dagar så kände jag att jag kunde koppla samman mycket med Gunther Kress teorier om Multimodalitet.
Läraren använde sig utav rörliga bilder, ljud, text och grupparbeten.
Eleverna blev mer intresserade då de flesta gillar att titta på film. Dom kunde föra djupa diskussioner om allt från Salthalter, #MeToo. Jobba i grupp om historia och inte enbart läsa om de olika ämnena i böckerna.

Jag tror och hoppa att denna variant på undervisning gör att eleverna blir mer delaktiga i undervisningen och tillgodogör sig kunskaperna bättre. Eller vad tror Ni?

Tror Ni att en multimodal lektion gör eleverna mer intresserade? 

8 kommentarer:

  1. Hejsan! Riktigt kul att läsa om lärare som faktiskt använder sig av tekniken och välkomnar det moderna tänket med quiz och dylikt! Jag har inte jätte mycket erfarenhet idag om hur olika lärare i skolan gör men det jag sett är att man hellre fortsätter i gamla spår för att man är rädd för att testa något nytt eller bara inte orkar ändra i sin planering. Denna kurs vi går nu innefattar ju många olika moment. Jag tycker det är roligt, och visst lär man sig lättare om det är roligt :)
    Tack för ett glädjande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Ditt inlägg, jag tror att den skolan jag var på ligger lite i tiden med tekniken och att det är bra med både traditionell och ny teknik ju. Tror att detta hjälper eleverna att tillgodose sig undervisningen bättre. Lycka till i framtiden.

      Radera
  2. Psst! Om du går in på ditt inlägg och uppdaterar med en rubrik i rubrikfältet istället för i själva inlägget så kan man klicka in sig via sidan på Its :) Just nu går det inte (jag kom in via någon annans inlägg).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen, ändrat och fixat // Mvh Micke

      Radera
  3. Tror på varierad undervisning. Kan man göra det mer intressant med variation så tror jag eleverna lär sig mer. Kan se till mig själv, tycker jag lär mig mer när vi har seminarier, grupparbeten, temadagar osv. Grupparbeten tror jag de lär sig mycket på, att få sitta och diskutera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Ditt inlägg, tror precis som Du att varierad undervisning ger mer och även ligger i tiden. Grupparbeten är ju ett mycket bra sätt att få med alla. Lycka till i framtiden. // Micke

      Radera
  4. Hej, vad kul att du fick se så mycket utav de olika metoderna som de arbetade med! Tyckte själv det var intressant att få vara med i klassrummet och se hur läraren lär ut med hjälp av bland annat multimodalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Ditt inlägg, multimodalitet är nog ett av de bästa sättet att få eleverna mer engagerade i skolarbetet. Lycka till i framtiden. // Micke

      Radera