torsdag 4 januari 2018

Lässtund


Den här händelsen är tagen från en svenskalektion som var under de tre dagarna jag auskulterade. I klassen jag observerade syntes det tydligt att eleverna fick lära sig att hjälpa varandra, och på det viset också lära av varandra. Phillip och Soltis (2014 s98-99) beskriver det gemensamma lärandet som ett situerat lärande. Det var intressant att se hur de elever som blev snabbt klara ändå tyckte att det var roligt att få gå och hjälpa någon annan. Det de ”snabba” eleverna nog inte visste om var att medans de hjälpte sina vänner, fortsatte de även att lära sig själva.


Hur ser ni på situerat lärande? Är det något ni kommer att sträva efter som framtida lärare?

5 kommentarer:

  1. Fin och tydlig serie:) Detta är en situation som jag hoppas på att jag kommer se mycket av under min praktik. Alltid kul att se när barn har en vilja att lära sig och vilja lära andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Tycker det är, inte bara ett bra inlärningssätt, utan det är även en fin egenskap barnen lär sig. Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Bra serie. Under tiden jag var ute såg jag nåt liknande där eleverna hjälpte varandra när de arbetade med uppgifter i boken under både matte och engelska. Även om ingen av dem visste det rätta svaret så hjälptes de åt att komma fram till det. Denna situation hoppas jag att jag får se mer av i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra att detta används på fler skolor! Det blir extra intressant att se ett lärande som sker när de inte är riktigt medvetna om det. Tack för din kommentar!

      Radera
  3. Väldigt fin och tydlig serie! Jag hade också liknande situationer under min auskultation, fint att se när barnen samarbetade mot samma mål. Hoppas jag också får se det i mitt blivande klassrum!

    SvaraRadera