Den här händelsen är tagen från en svenskalektion som var
under de tre dagarna jag auskulterade. I klassen jag observerade syntes det
tydligt att eleverna fick lära sig att hjälpa varandra, och på det viset också
lära av varandra. Phillip och Soltis (2014 s98-99) beskriver det gemensamma lärandet
som ett situerat lärande. Det var intressant att se hur de elever som blev
snabbt klara ändå tyckte att det var roligt att få gå och hjälpa någon annan.
Det de ”snabba” eleverna nog inte visste om var att medans de hjälpte sina vänner, fortsatte de även att lära sig själva.
Hur ser ni på situerat lärande? Är det något ni kommer att
sträva efter som framtida lärare?
Fin och tydlig serie:) Detta är en situation som jag hoppas på att jag kommer se mycket av under min praktik. Alltid kul att se när barn har en vilja att lära sig och vilja lära andra.
SvaraRaderaVisst är det! Tycker det är, inte bara ett bra inlärningssätt, utan det är även en fin egenskap barnen lär sig. Tack för din kommentar!
RaderaBra serie. Under tiden jag var ute såg jag nåt liknande där eleverna hjälpte varandra när de arbetade med uppgifter i boken under både matte och engelska. Även om ingen av dem visste det rätta svaret så hjälptes de åt att komma fram till det. Denna situation hoppas jag att jag får se mer av i framtiden.
SvaraRaderaLåter bra att detta används på fler skolor! Det blir extra intressant att se ett lärande som sker när de inte är riktigt medvetna om det. Tack för din kommentar!
RaderaVäldigt fin och tydlig serie! Jag hade också liknande situationer under min auskultation, fint att se när barnen samarbetade mot samma mål. Hoppas jag också får se det i mitt blivande klassrum!
SvaraRadera