måndag 8 januari 2018

Vad händer i skogen?


Hört i skogen på en skolgård under auskultationen. 

Som Wang och Nilsson beskriver så leker pojkar oftare vildare lekar. Medans pojkarna lekte krig så lekte flickorna bland annat häst (2011, s.225). Individer som utmanade könsmönster observerades också, dessa var färre men inte obetydliga. 

Min upplevelse av auskultationen är att skolan inte värdesätter rasten som en lärandesituation på samma sätt som det som sker i klassrummet. Känner ni igen det utifrån era observationer?

Joakim Johansson D7
  

4 kommentarer:

  1. Häftig och väldigt bra seriestripp du gjort! Håller med om att situationen som sagt blir mindre värdefull enbart för att den inte är inne i ett klassrum. Väldigt bra visat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)

      Det finns skolor som lyckats med raster som drivs av fritidspersonal. Tror att det är vägen att gå.

      Radera
  2. Jättebra seriestripp!! Håller absolut med om att rasten inte räknas på samma sätt som lektion. På vissa skolor finns rastaktiviteter som leds av vuxna men det är ändå i den fria leken som mycket lärande sker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)

      Visst är det så. Även på den auskulterade skolan var fritids ansvarig för rasten. Tyvärr så hade de inte den samsyn som krävs för att det ska bli riktigt bra.

      Radera