Dessa händelser är tagna från en helt vanlig dag under de tre dagarna jag auskulterade. I klassen jag observerade syntes det tydligt att eleverna var var vana att få delta i undervisningen och att låta varandra komma till tals,. De fick lära sig att hjälpa varandra att komma fram till svaret från varandra. Detta beskriver Phillip och Soltis (2014 s 98-99) som det gemensamma lärandet eller som det situerat Lärandet.
Alla svar är ok och de som inte vågade svara helt själva kunde först lyssna och sedan delta i diskussionerna som uppkom.
Vad tror Ni om denna variant på undervisning?
Jag blir nyfiken på om eleverna endast gissade först och därefter sa läraren rätt svar eller om de fick gissa och sedan praktiskt prova sig fram? Övergripande tänker jag, att låta eleverna få gissa är ett sätt att få dem nyfikna och delaktiga i undervisningen.
SvaraRaderaTack för Ditt Inlägg, Eleverna fick gissa först och sedan testade man sig fram med en tesked i taget. Detta sätt att undervisa fick ju med alla eleverna.
RaderaKul med praktiska experiment. Jag tror helt klart att det är ett mycket bra sätt att få elever engagerade och ett bra sätt att ta till sig kunskap. Det känns även som att det blir lättare att ta upp den kunskapen om det behövs i andra sammanhang där man kan hitta kopplingar.
SvaraRaderaTack för Ditt inlägg, tror även att eleverna får mer intresse om de själva blir en del av undervisningen. Learning by doing..
RaderaJag tror denna variant på undervisning kan vara ett sätt att få eleverna mer engagerade och nyfikna i undervisningen. Bra koppling till litteraturen!
SvaraRaderaTack för Ditt inlägg, tror att just detta fick mig att kunna koppla litteraturen till faktiska händelser och att se kopplingar till verkligheten.
Radera