torsdag 11 januari 2018

Sabba undervisningen med välvilja. Topp 5.


  1. Sabba undervisningen med välvilja genom att ge eleverna för mycket och komplex information som gör att de inte förstår helheten och hur de ska lösa uppgiften för att nå målet.
Detta samspel mellan lärare och elev bör enligt det sociokulturella perspektivet bli  bättre om läraren anpassar undervisningen så att eleverna kan lyckas med uppgiften, detta kallas scaffolding som Säljö hävdar i lärande, skola, bildning på sida 306 (2014). Läraren vill många gånger väl men den stora mängden information gör eleven handlingsförlamad och okunnig.

2. Lärare bedömer elever genom att säga att eleverna är smarta och intelligenta vilket ger eleverna en inställning att de inte kan utvecklas. Detta leder till att de inte vågar ta sig an utmaningar som de ser kan vara för svåra för dem eftersom de inte vill verka dumma.

Enligt Dweck gör beröm för elevernas ansträngning att eleverna får inställningen att ju mer de övar på någonting ju bättre blir de men om läraren berömmer intelligens så får eleverna en negativ känsla till utmaningar.

3.   Teknikproblem förstör för lärarna i undervisningen. Allt vi själva upplevt under våra olika lektioner/föreläsningar, all teknik som inte fungerat och strulat. Man tappar koncentrationen under lektionerna och hittar inte alltid tillbaka till det man ska göra


4. En lärare som inte är självkritisk och inte vill utveckla sin undervisning utan i stället fastnar i det gamla, sabbar samtidigt för sina elever genom att inte förbereda dem för hur verkligheten ser ut idag.
Jacobsen, B., Christiansen, I., & Jespersen, C. S. (2004). Möt eleven: lärarens väg till demokrati i klassen. Studentlitteratur.


5. Lärare som fokuserar för mycket på resultat och glömmer lära eleven den livslånga lusten att lära vilket förstör elevens lärande.
Enligt skolans värdegrund: Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.

15 kommentarer:

  1. Tack!
    Ni tar här upp många viktiga strulpunkter som sabbar undervisningen. Viktigt att vi som lärarstudenter funderar kring detta så att vi kan undvika några av de många fallgropar som finns. Vänligen Fredrik Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Att göra denna topp 5 listan får en att fundera lite extra på vad som kan ställa till det i undervisningen.
      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Tack! Vilken bra topp fem lista!
    Nu gäller det för oss, när vi kommer ut som nyexaminerade lärare att vi inte hamnar där. I situationerna där eleverna tappar intresset. Tror ni att det är möjligt i praktiken och undvika alla? Med vänlig hälsning Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, allt är möjligt :)
      Många skolor arbetar mer och mer med flera lärare per grupp. Genom teamwork och gemensamma diskussioner så är det absolut möjligt att undvika ovanstående situationer. Det kräver mod och att våga ändra sig, högt i tak och respekt. Lärare som vågar utmana varandra kan genomföra underverk.

      Radera
  3. Intressant inlägg! Ibland blir det fel även fast man vill väl. Verkligen viktigt att ta med sig i sin roll som lärare, att inte "överjobba" och våga utvärdera och förändra sin egen undervisning. //Kristine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristine!
      Tänk vad mycket vi har att tänka på framöver!
      ...det du nämner om att våga utvärdera och förändra är nog jätteviktigt!

      //Hannah

      Radera
  4. Bra topplista! vet själv att jag hade en lärare som inte var självkritisk och inte ville anpassa sin undervisning trots att flera elever inte förstod vad läraren menade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också haft några sådana lärare, ofta var de äldre och väldigt inrutade i sitt sätt att lära ut vilket missgynnande de flesta elever. Vi får ta med oss den erfarenheten och omvandla den till vår fördel, att vi inte ska göra likadant mot våra blivande elever!
      Tack för din kommentar!

      Radera
  5. Bra topp 5 lista! Jag tycker att när man radar upp "problemen" i listor är det lättare att se problemen i helhet. Jag hoppas vi som lärare kommer tänka på dessa punkter när det är våran tur att undervisa eleverna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Det är mycket lättare att se problemen när vi gör såhär. Tack för din kommentar.

      Radera
  6. Jättebra lista med oerhört viktiga punkter, som får oss att se olika problem som vi som blivande lärare ska försöka undvika för att inte sabba våra undervisningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja så är det. Tack för kommentaren.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hej,bra lista, och jag har lite fundering om Nr 3. Ni säger att teknikproblem förstör undervisning. Dator och digitalverktyg användas väldigt ofta i dagens skola, men teknikproblem är oväntad och plötsligt.Jag tror inte att lärare kan veta det i förväg. Om läraren visste att tekniken inte fungerar, men ändå tar med till undervisning, då vet jag inte vad läraren tänker. Därför tycker jag att Nr3 är superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om en lärare väljer att ha med det trotts att det är dåligt så blir det en mycket dålig lektion. Det går även att tänka att läraren är i ett klassrum där läraren vanligtvis inte är och därför krånglar tekniken. Många lärare har också för lite kunskap om tekniken vilket ofta leder till problem. Tack för din tanke.

      Radera