Alla barnen tvättar
händer och ställer sig i kö. De smyger tyst upp för trapporna till matsalen där
maten läggs upp på tallrikarna med hjälp från lärarna. Fortsatt tyst i
matsalen, i 10 minuter till. När klocka slår 20 i, då ringer en klocka och
barnen vet nu att de får börja prata.
Säljö beskriver ett inlärt beteende som betingning, i detta
fall betingat stimulus som utlöser en respons. När klocka ringer vet barnen att
det är okej att börja prata.
Under auskultationen var jag på en skola med ca 300 elever.
I ettan som observerades var det totalt 57 elever, uppdelat i två klasser. Det som
märktes var att det fanns tydliga och inövade rutiner, barnen visste vad som
skulle ske och vad lärarna förväntade sig av dem. Lärarna arbetade mycket med
att ge beröm när barnen visade ett önskat beteende.
Phillips och Soltis skriver om Skinners råttor som fick
beröm vid önskat beteende. På liknade vis får barnen beröm från lärarna när de
visar att de förstår och gör något bra.
Eftersom denna ettan är en stor klass delas den upp inte
bara i två, utan i tre olika nivåer när det kommer till läsning. Säljö
förklarar Piagets mognadsteori, att barnet befinner sig i olika stadium
beroende på ålder. Enligt denna teori skulle alla barnen i klass ett ligga på
samma nivå, alltså ingå i samma läsgrupp. Den här skolan utmanar denna teori
genom att anpassa lässvårigheten till den faktiska nivån barnet är på. För
att låta alla barn utvecklas så har barnen den bok som passar just det barnet
bäst.
Referenser
Lundgren, U. P., Säljö, R.,
& Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare (3.
utg).
Phillips, D. C., Soltis, J.
F., & Linde, F. (2010). Perspektiv på lärande. Norstedt.
Hej!
SvaraRaderaKul att läraren väljer att anpassa läsning till varje individs nivå, vilket jag tycker verkar som ett nytänk! Hade du själv valt att göra på ett sådant sätt när du kommer ut som lärare? Visst är det ett inlärt beteende barnen verkar veta precis vad som gäller och svarar på det sättet de blivit tillsagda att göra men lite ovanligt att alla barn agerar efter detta oftast finns det ju en eller några stycken som ska revolta och ifrågasätta varför.
Intressant inlägg! :)
Jag kommer absolut sträva efter att anpassa undervisning så mycket det går. Alla barn är olika och lär sig olika snabbt. Problematiken ligger i hur man ska få de som har det svårast att klara målen men med vilja och positivt tänkade går det mesta. Den här skolan har arbetet så här länge med inövade rutiner, men som du säger så går det ju inte felfritt varje dag ;) . Men det jag märkte var att de barn som ville testa gränserna lite, gjorde det med bemärkning på "lite" och lärarna behövde inte ställa till stora scener när de sa till.
RaderaTack för kommenteraren!
Vad mycket tecken på teorierna man ser när man väl har läst om dom, innan så tänkte iaf jag inte så mycket på vad som ligger bakom vissa grejer tex klockan eller beröm som du skriver om.
SvaraRaderaHur bestäms vilken bok eleverna får, och får de vara delaktiga i beslutet? Om du är insatt i den processen. Det kanske finns en elev som inte är den starkaste i läsning men har en enorm drivkraft och vilja att utvecklas, läggs elev då på sin nuvarande nivå eller får denna vara med i beslutet? Samma sak om en elev utvecklas mycket under tiden, kan man då hoppa upp en bok mitt i terminen?
Mycket intressant, tack!
Ja, när man väl satt sig in i perspektiven går det att hitta spår i nästan allt. Så som jag har förstått det så känner läraren av lite vilken bok som passar eleven bäst. Men utvecklas eleven hålls den inte tillbaka utan får byta bok. Det finns ett samspel mellan lärare, elev och förälder. Eftersom läsning är något som ständigt måste tränas, så behöver föräldrarna också vara på samma sida. Är barnet väldigt motiverat och vill ha en svårare bok, så krävs kanske mer träning hemma för att kunna hänga med de andra med samma bok, tills barnet nåt samma läskunnighet.
RaderaTack för kommentaren!